Då fungerade SJ i vått och torrt

Vi läser om, hör på radion och ser på teven hur tågen fungerar på Västkusten - eller hur de inte fungerar på Västkusten. Förr när SJ verkligen var SJ fungerade SJ. Tågen kom och gick när de skulle. Jag tänker på "enköpingståge".

Jag hittade denna bild på nätet. Tänk att jag inte kan minnas att dessa tåg stannade för lite snö, regn, vind eller annat. Elfel eller växelfel existerade knappast.

Jag åkte med denna sortens rälsbuss under flera år mellan hemmet och arbetsplatsen, utan att det skedde något krångel eller mankemang. Stinsen var Lars Karlsson den 21 april 1977 och bilden från Bygdeband.

Det kunde vara så kallt så att bokstäverna frös när man pratade. Det var så mycket snö så jag fick åka skidor till hållplatsen. Men tåget gick ändå. Varför har kvaliteten blivit så mycket förändrad?

Det är troligen alltför många politiker, tjänstehjon, riskkapitalister och privata företag inblandade i de praktiska och "teoretiska" göromålen för att trafiken ska kunna fungera. Ju fler kockar.... ni vet.

Sverige, svenska medborgare (väljare) och "seriösa" svenska politiker, har nog en hel del att fundera över in i framtiden. Snabbtåg för stockholmare till Kastrup är ok, men skapa först fungerande tågförbindelser i hela landet.

Åk försiktigt, ni som ändå åker.

2 Jul 2022

Välkommen

En upplevelse

Halmstad

Facebook

Instagram

Prenumerera

Skriv in din e-post här nedan för att få nyheter. Du kan när som helst ångra dig och gå ur listan. Skicka bara en kommentar.